חדשות

עלייה בשיעור הזיהומים הנרכשים בבתי החולים בישראל

היחידה הארצית למניעת זיהומים פרסמה את דו"ח חיידקי התראה בבתי חולים כלליים לשנת 2023: לניאדו המזוהם ביותר, סורוקה הנקי ביותר | יו"ר איגוד הפנימאים: "קשר ישיר למספר הנמוך של מיטות האשפוז"

מיטת אשפוז במחלקה פנימית. צילום אילוסטרציה

בית החולים לניאדו הוא בית החולים המזוהם ביותר, אף יותר מבתי החולים שהם מרכזי-על ובהם מספר רב יותר של מיטות. בקבוצת מרכזי העל, בית החולים סורוקה הוא הנקי ביותר. בין בתי החולים הנקיים ביותר נמנים גם זיו בצפת, בני ציון בחיפה, יוספטל באילת וסנט וינסט בנצרת. היחידה הארצית למניעת זיהומים פרסמה השבוע את דו"ח חיידקי התראה בבתי חולים כלליים לשנת 2023. על פי הדו"ח, בשנת 2023 חלה עלייה במספר המקרים הנרכשים של חיידקי התראה בהשוואה לשנים קודמות.

מקור: משרד הבריאות

כפי שעולה מהטבלה, בתי החולים קובצו בחמש קבוצות על פי גודלם והנתונים מתייחסים למספר מקרים נרכשים של חיידקי התראה ל-100,000 ימי אשפוז.

בבית החולים לניאדו נמצא המספר הגדול ביותר של מקרים נרכשים של חיידקי התראה (207.6), מספר גבוה אף בהשוואה למרכזי העל. בהתייחסות למרכזי העל, בבית החולים שערי צדק נמצא המספר הגדול ביותר של מקרים נרכשים של חיידקי התראה (161.9) ולאחריו בית החולים רמב"ם (161.2 מקרים).

מבין מרכזי העל, בית החולים סורוקה נמצא כבית החולים עם הכי מעט מקרים נרכשים של חיידקים (91.3). בדו"ח נכתב כי בית החולים שיבא לא העביר את הנתונים המלאים.

בקבוצה של בתי החולים הבינוניים, בוולפסון נמצא המספר הגבוה ביותר של מקרים נרכשים ובבני ציון נמצא המספר הנמוך ביותר (71.4).

מקור: משרד הבריאות

הדו"ח מתייחס לחיידקי CPE, חיידקי VRE ובקטרמיה. בהתייחסות לחיידקי CPE כתבו מחברי הדו"ח כי מגמת העלייה בהיארעות CPE בשנים האחרונות נמשכת. האפידמיולוגיה של CPE בארץ משתנה ומנגנון העמידות העיקרי כעת הוא NDM שהיארעותו והיארעות OXA עולים. לצד זה, חלה ירידה בהיארעות KPC שהיה מנגנון העמידות השליט בארץ שנים רבות.

נצפו שיעורי בדיקות סקר חיוביות גבוה מהרצוי ב-15 בתי חולים, לעומת ארבעה בשנת 2020. על בתי החולים עם שיעורי היארעות גבוהים והתפרצויות רחבות לנקוט בצעדים כדי לשפר את ההתמודדות עם CPE.

מקור: משרד הבריאות

בהתייחסות לחיידקי VRE כתבו המחברים כי "מאמצי המניעה המכוונים לאצינטובקטר נושאים פרי, ונמשכת הירידה בהיארעות בקטרמיה. כנ"ל צעדי האיתור ובידוד של VRE, שהובילו לירידה במספר מקרי בקטרמיה ממחולל זה. אזור ירושלים ממשיך להיות מוקד עיקרי ל-VRE, אם כי גם שם קיימת מגמת ירידה בהיארעות לעומת שנים קודמות.

בהתייחסות לבקטרמיה כתבו מחברי הדו"ח כי העלייה בהיארעות אלח דם נרכש באשפוז שנצפתה בין השנים 2021-2019, במקביל להתמודדות עם קורונה, נבלמה בשנת 2022 ובשנת 2023 נמשכה הירידה בהיארעות, לשיעור הנמוך ביותר מאז תחילת הניטור הארצי. "אנו מדגישים כי שיעורים אלה עדיין גבוהים מאוד. לאור התחלואה והתמותה הקשורות לאלח דם, עלינו להתמקד ולהגביר את פעולות המניעה", צוין.

מקור: משרד הבריאות

"איך אפשר לשמור בפרוזדורים בקפדנות על סטריליות?"

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, אמר בתגובה כי "הדו"ח השנתי שפרסם משרד הבריאות בעניין הכמות הגבוהה של הזיהומים הנרכשים בבתי החולים, קשור ישירות לדו"ח שפורסם השבוע בעניין המספר הנמוך של מיטות האשפוז בבתי החולים, בעיקר במחלקות הפנימיות, שמצויות בעומס כבד כל השנה".

לדבריו, "אנחנו לא זקוקים לדו"חות רשמיים כדי להרגיש במחלקות את התגברות העומסים, את הצפיפות, ואת הקושי היומיומי במצב הקיים, לספק  במחלקות הפנימיות רפואה ציבורית איכותית וגם להצליח אבסולוטית להקפיד באופן קפדני וחמור על סטריליות".

"איך אפשר לצפות מצוותים רפואיים, בעומסים אדירים, להצליח לשמור ב-100% על כללי היגיינה, כשרצים ממיטת מטופל אחד לאחר, תחת לחץ, ויודעים שבמיון יש מטופלים שממתינים שעות להעלות למחלקות?"

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית.

פרופ' אליס הלין על ירידה במספר המיטות במחלקות האשפוז: "דו"ח המיטות מלמד על כך שבמקום שיתווספו בעשור האחרון בבתיה"ח למעלה מ-1,000 מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות, מספרן ירד - ירדנו בחמש מיטות אשפוז, ואנו כיום עם 3,814 מיטות בלבד".

עוד אמר כי "מצד אחד יש לברך על כך שהמשרד מתכנן בשנים הקרובות לבלום את הירידה במספר מיטות האשפוז, אבל מצד שני, התכנית לארבע השנים הבאות צנועה מדי. אנחנו מצויים בפיגור קטסטרופלי אחרי מדינות המערב המאוגדות ב-OECD. איך אפשר לשמור בפרוזדורים בקפדנות על סטריליות? איך אפשר לצפות מצוותים רפואיים, בעומסים אדירים, להצליח לשמור ב-100% על כללי היגיינה, כשרצים ממיטת מטופל אחד לאחר, תחת לחץ, ויודעים שבמיון יש מטופלים שממתינים שעות להעלות למחלקות? איך אפשר למנוע הידבקות בחיידקים זיהומיים בקרב מטופלים שמעוכבים אצלנו במחלקות ימים ושבועות, כי אין אפשרות לשחררם כנדרש מהמחלקות מפאת מחסור במיטות אשפוז המשכי?!

"שני הדו"חות (זיהומים נרכשים ומספר מיטות אשפוז) כרוכים זה בזה. ביום בו הנהלות בתיה"ח תסרבנה לאשפז עודף מטופלים בפרוזדורים, או לצופפם בחדרי אשפוז, בדיוק כפי שקברניטי מטוסים לא מעלים נוסעים מעבר לכמות המושבים, נראה שיפור במדדים רבים, לרבות בתחום הזיהומים".

פרופ' אליס קרא למשרדי האוצר והבריאות "לשנס מותניים ולהביא עוד תקציבים למערכת רפואה ציבורית שהיא מורעבת כיום. התכנית לתוספת 1,790 מיטות בלבד בכלל בתיה"ח לכל המדינה בארבע השנים הקרובות היא טיפה בים, ומבטיחה, בין היתר, המשך גידול בהיקף הזיהומים הנרכשים בשנים הבאות".

שיבא: "היחידה הארצית בוחרת להשמיט חלק מהנתונים שהעברנו"

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה: "המרכז הרפואי שיבא מוביל ומצטיין בכלל המדדים הלאומיים מדי שנה, כך גם בתחום מניעת הזיהומים, בדגש על זיהומים עמידים. צר לנו כי היחידה הארצית בוחרת קטגורית להשמיט חלק מהנתונים שהועברו מהמרכז הרפואי שיבא.

"כחלק ממהפכת השקיפות שמוביל המרכז הרפואי שיבא, נתוני זיהומים עמידים מפורסמים באתר שיבא, במטרה להנגיש נתונים חשובים אלה לציבור הרחב".

מ"שערי צדק" נמסר בתגובה: "המדד המשולב המפורסם אינו מבטא באופן נכון את רמת הזיהומים האמיתית בבית החולים. שערי צדק מבצע את המספר הגדול ביותר בארץ של בדיקות סיקור לאיתור נשאות זיהומית ועל כן מספר הנשאים המאותרים הוא גבוה וכך נוצרת תמונה מעוותת של רמת הזיהומים.

"בפועל, במדד המשולב של זיהום בזרם הדם, 'שערי צדק' הוא מבין הטובים ביותר. בדיקות הסקר הן כלי מרכזי בפעילות לאיתור ומניעת זיהומים, ולכן אנו מבצעים בדיקות רבות. בשל חוסר הדיוק בהצגת הנתונים, צורת המדד והבדיקה של בתי החולים צפויה להשתנות ולהראות באופן נכון את נושא הזיהומים".

לניאדו: "נלמד את הדו"ח"

מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "בית החולים לניאדו עוסק באופן אינטנסיבי במניעת זיהומים באמצעות מהלכים מבניים כדוגמת בניית מחלקות חדשות, בהן מוטמעות טכנולוגיות שונות למניעת זיהומים וכן תכנון אדריכלי המייצר חללי אשפוז נפרדים זה מזה, על מנת למנוע העברת זיהומים.

"רק לפני כחצי שנה נפתחה מחלקת טיפול נמרץ כללי חדשה, מהגדולות בארץ, בה לכל מטופל יש חדר נפרד. כמו כן, בית החולים הינו מהמובילים בארץ בביצוע סקרים לאיתור זיהומים נרכשים, על מנת למנוע הידבקויות והתפרצויות של מחלות זיהומיות שונות. אנו לומדים את ממצאי הדו"ח, נפיק ממנו את הלקחים הנדרשים וניישם אותם".

מרמב"ם נמסר בתגובה: "רמב"ם משקיע וימשיך להשקיע מאמץ גדול במלחמה בחיידקים עמידים. רמב"ם הוא מרכז העל הרפואי היחיד בצפון ולכן גם היחיד שקולט להמשך טיפול את החולים הקשים שמועברים מבתי חולים אחרים בצפון - לא מעט מהם מגיעים עם חיידקים עמידים.

"כמו כן, אותרה בתקופה האחרונה עלייה במספר החולים  מהקהילה שמגיעים לבית חולים עם חיידקים עמידים, ולכן השנה התחלנו לראשונה לבצע סקר למציאת חיידקים עמידים אצל אוכלוסיה מהקהילה שעד כה לא נסקרה כלל בישראל, כדי לשפר את המלחמה בחיידקים עמידים. אנו מאמינים ומקווים שהדבר יקטין את מספר הנשאים של חיידקים מסוג זה".

מ"וולפסון" נמסר בתגובה: "בשלוש השנים האחרונות החלנו בהתערבות משולבת למניעת זיהומים נרכשים. ההתערבות כוללת מתן משוב למחלקות, בקרות יומיומיות במחלקות, הדרכות צוותים, צוות ניקיון מיוחד עבור חדרי בידוד, הטמעת טכנולוגיות חדשות ועוד.

"חלק מההתערבויות הוטמע במהלך שנת 2023 והשפעותיהן ניכרות בחודשים האחרונים וישתקפו בדו"ח השנתי הבא. בהסתכלות על השנים הקודמות נצפה שיפור משמעותי במדדים המשולבים המעידים על הצלחתן של תכניות ההתערבות שביצענו. אנו נמשיך לפעול בכל העת בנושא מניעת זיהומים ושמירה על סביבה היגיינית".

נושאים קשורים:  זיהומים נרכשים,  משרד הבריאות,  חדשות,  בתי חולים,  פרופ' אבישי אליס,  המרכז הרפואי "לניאדו"
תגובות
29.03.2024, 09:20

ברור ששיבא ישמיטו נתונים, הם עסוקים רק ביחסי ציבור ולא בפדיחות שהם עושים עם החולים שמטופלים אצלהם.

29.03.2024, 09:27

מתוך 40 שנותי כרופא הייתי 20 שנים במערכת הציבורית. אני יודע איך הדברים עובדים - אני לא מאמין לאף מילה היוצאת מבתי החולים. הציבור משלם.

אנונימי/ת
29.03.2024, 10:37

קשר ישיר גם לשימוש בתכשירים אנטיביוטים רחבי טווח למטופלים עם פרוגנוזה אנושה, לריבוי צנרת פולשנית ולאי נקיטת אמצעי בידוד, מעגון והיגיינת ידיים. תאזוצין, קרבאפנמים, ווקומיצין לחולה בעשור העשירי לחייו שהופנה מבית האבות והופ, נגמרו התכשירים למנותח הצעיר שהסתבך בזיהום נוזוקומיאלי.

אנונימי/ת
30.03.2024, 16:44

שיבא.
מקום 9 בעולם...
חחחחחחחחחחחחחחח