חדשות

בג"צ קבע: ניתן להפעיל מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי החולים

על פי החלטת שופטי בג"צ, למשרד הבריאות אין סמכות למנוע הפעלתם של מרכזי לידה טבעית | שופטת העליון דפנה ברק-ארז: "לידה אינה מחלה - היא יכולה להתבצע ללא נוכחות רופא ואף ללא ליווי רפואי"

לידה טבעית בליווי דולה. אילוסטרציה

הרכב של שבעה שופטים בבית המשפט העליון קבע אתמול (ד') ברוב של 3-4 כי למשרד הבריאות אין סמכות להגדיר את מרכזי הלידה הטבעית כבתי חולים ולא ניתן להתנות את הפעלתם בקבלת רשיון. במילים אחרות: ניתן להפעיל מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי החולים.

בפסק הדין, המשתרע על 75 עמודים, נקבע עוד כי עד שיגובשו הנחיות או חקיקה בנושא יחולו על מרכזי הלידה הטבעית אותן הוראות של חוזר משרד הבריאות בעניין לידות בית. בפסיקה זאת הפך בג"צ החלטת קודמת מ-2018 שתמכה בעמדת משרד הבריאות ואסרה את הפעלתם של מרכזי הלידה.

בדעת הרוב תמכו בהחלטה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים דפנה ברק-ארז, יצחק עמית ועופר גרוסקופף, לעומת עמדתם של ניל הנדל, נועם סולברג ויוסף אלרון.

בפסק הדין שכתבה השופטת ברק-ארז נאמר בין השאר: "החלטת משרד הבריאות שלא לאפשר לנשים ללדת במרכזי לידה טבעית מביאה, הלכה למעשה, לצמצום אפשרויות הבחירה העומדות בפני אישה בהריון בכל הנוגע לתהליך הלידה, תוך השפעה ממשית על אפשרות השליטה באשר לתהליך המתרחש בגופה שלה".

לידת מים במרכז ללידה טבעית. אילוסטרציה

עוד ציינו השופטים כי "על פי ההגדרה, בית חולים הוא מוסד שבו ניתן טיפול רפואי והגדרה זו אינה תואמת את הפעילות המתקיימת במרכזי הלידה הטבעית, בין היתר, בהתחשב בעובדה שהשירות הניתן במרכזי הלידה הטבעית איננו עולה כדי טיפול רפואי אלא מכוון בעיקרו למתן תמיכה, סיוע וליווי לאשה היולדת".

לעומת זאת, שופטי המיעוט סברו כי "לשון הפקודה ברורה וחד משמעית ומלמדת כי מרכזי לידה טבעית, שהם מוסדות לקבלת נשים יולדות בעת לידתן, המעניקים סיוע וטיפול רפואי ליולדות, עונים להגדרת המונח 'בית חולים'. גורם רפואי מוסמך המלווה את הלידה, תוך עריכת בדיקות שגרתיות ליולדת, במרכז שיועד לשם כך, נחשב למעשה כמי שמעניק טיפול רפואי ליולדת".

מרכזי לידה טבעית נפתחו בשנים האחרונות על ידי אחיות מיילדות בצימרים או בחללים אחרים שהותאמו לכך וללא חשש מהתערבות רפואית שלא לצורך, מבלי לבצע לידת בית. הקמת המרכזים החלה לאחר שמשרד הבריאות הודיע ב-2014 על סגירת מרכזי הלידה הטבעית שפעלו בבתי החולים.

באוגוסט 2018 הוגשו עתירות על ידי חמש נשים שביקשו ללדת במרכז הלידה הטבעית, עמותת "נשים קוראות ללדת - למען חופש בחירה בלידה" ובעלים של מרכזי לידה טבעית שנסגרו בהוראת משרד הבריאות. הטענה המרכזית של העותרות היתה כי מרכז לידה טבעית איננו בית חולים, ולכן לא נדרש רשיון להקמתו. העותרות טענו כי ההחלטה שלא לאפשר את פעילות מרכזי הלידה הטבעית מפלה לרעה נשים שלא יכולות ללדת בביתן ומתגוררות באזורים מרוחקים מבתי חולים.

כבר בפתיח של פסק הדין הדגישה השופטת ברק-ארז כי הסוגיה שנדונה היא פרשנית: "השאלה היא האם החקיקה הקיימת בישראל מקנה למשרד הבריאות סמכות למנוע כליל את הפעלתם של מרכזי לידה טבעית, כלומר מקומות שבהם מוצעים שירותי מיילדוּת לנשים הרות ואינם מחזיקים ברשיון לפעול כבתי חולים, על כל המשתמע מכך".

בהמשך נאמר בפסק הדין: "הדין במדינת ישראל איננו אוסר על לידה בבית. ניתן לתהות: מהו הרקע לבחירה של יולדת בחלופה של לידה בבית שאיננה מלווה בכל הבטחונות הרפואיים שיש בסביבת בית החולים על המכשור הרפואי הקיים בו והצוות הרפואי המקצועי שעומד בו לרשות היולדת? זהו כמובן עניין של השקפה. רוב הנשים בישראל הולכות בדרך הסלולה של לידה בבית חולים. אולם, יש המעדיפות ללדת בביתן – זאת, בין היתר, על בסיס העדפה של הסביבה הביתית והסתייגות מעודף מדיקליזציה של תהליך הלידה".

פסק הדין מציין חוזר מנכ"ל בהקשר ללידות בית: "משרד הבריאות מכבד את הזכות והחופש של כל אישה לבחור היכן ללדת", תוך הדגשה כי לשיטתו לידות בחדרי לידה מוכרים ומורשים הן בטוחות יותר ליולדת וליילוד". החוזר קובע כי רשאים מיילדת מוסמכת או רופא לקבל לידות בית בבית היולדת".

החוזר שמצטט בית פסק הדין מפרט את התנאים הקונקרטיים לפיהם רופאים או מיילדות רשאים לעסוק בקבלת לידות בית וכן הוראות שונות ותנאים הכרחיים לליווי לידות הבית על מנת שייערכו באופן בטיחותי, כמו: הריון עם עובר יחיד במצג ראש, משקל מוערך של העובר שנע בין 2.5 ל-4 ק"ג, עריכת סקירת מערכות במהלך ההריון, שלילה סוכרת היריון ועוד.

כן קובע החוזר התוויות נגד ללידת בית – מקרים שבהם חל איסור על רופא או מיילדת לקבל לידת בית: סיבוכים בלידה קודמת לרבות היפרדות שליה, דימום חריג לאחר לידה או קרעים בפרינאום בדרגה 3 או 4, תמותת עובר ברחם או בלידה וסיבוכים נוספים וגם הריון של יותר מעובר אחד, מצג שאיננו מצג ראש, מחלות מערכתיות כרוניות או חריפות שאובחנו בהריון, יתר לחץ דם, חשד למום בעובר, שליית פתח או שליה נמוכה, אנמיה אימהית או הריון שלא בוצעה במהלכו סקירת מערכות או שלא נשללה ביחס אליו סוכרת הריון.

בנוסף, קובע החוזר כללים לטיפול ביולדת וביילוד במהלך ולאחר הלידה וכללים להעברת היולדת והיילוד מלידת בית לבית חולים במקרה הצורך.

"עמדתו המקצועית של משרד הבריאות מצדדת בכך שלידות יתקיימו בבתי חולים בלבד, כל עוד לא מדובר בביתה של היולדת עצמה. זוהי עמדה שטעמיה עימה מההיבט של לקיחת מרווח ביטחון מרבי בכל הנוגע לשלומם של היולדת והיילוד. מנגד", נקבע בפסק הדין, "יש גם טעמים השוקלים נגדה, כאשר תשומת הלב ניתנת לרווחת היולדת ולחופש הבחירה שלה. השאלה שהוצבה להכרעתנו היא: האם משרד הבריאות בכלל הוסמך לאסור כליל על פעילות התומכת בלידה מחוץ לבית החולים כאשר היא אינה מתבצעת בבית היולדת אלא במקום אחר כדוגמת מרכז לידה".

בהכרעת הדין קבעה אפוא השופטת ברק-ארז: "אני סבורה אפוא שיש לקבל את עמדת העותרות ולקבוע כי משרד הבריאות אינו מוסמך להורות על סגירתם של מרכזי לידה טבעית בשל כך שאלה אינם מחזיקים ברשיון לפעול כבית חולים אולם בכפוף להקפדה על כל הוראות הדין האחרות הנוגעות לרגולציה של טיפול ביולדות.

"לידה אינה מחלה", ציינה השופטת. "ממילא, היא יכולה להתבצע ללא נוכחות רופא ואף ללא ליווי רפואי. למעשה, גם לידה בבית חולים יכולה להתנהל ללא נוכחות של רופא מתחילתה ועד סופה, בהתאם לנסיבות, וכך קורה בפועל במקרים רבים".

נושאים קשורים:  לידות בית,  לידה טבעית,  בג"צ,  משרד הבריאות,  פסק דין
תגובות
אנונימי/ת
22.07.2021, 12:43

לידה אינה מחלה, היא טיפול. הריון זו המחחה (של האמא, אך מתופעות הלוואי סובל גם האבא).
בתי החולים יצטרכו לקחת בחשבון ירידה בהכנסות מביטוח לאומי. לעומת זאת אם בעקבות הלידה האישה תסתבך, היא כמובן תגיע לבית חולים, ואז הטיפול הוא במסגרת cap. בקיצור - נדפקתם

אנונימי/ת
23.07.2021, 11:16

אם האישה בכלל תגיע בזמן…או שהיא תמות בדרך מדימום.

אנונימי/ת
23.07.2021, 09:57

טמטום לאפשר ללא פיקוח ולא גורם רפואי נוכח

אנונימי/ת
23.07.2021, 11:11

אין משהו שהוא לא מחלה, לידה בטוח מחלה, הריון מחלה כרונית , קניות בקניון היא מחלה. ולמחלות יש רופאים, הפניות, מכונים תרופות וסטנדרטים של טיפול, לא?

אנונימי/ת
23.07.2021, 11:21

הטימטום היה עד עכשיו ברמה של דיבורים. עכשיו זה מוסדר בחוק. לא נורא, רמת האידיוטיות שתמותו תרד. למה יש בתי חולים מציידים הטב? למה רופאים ואחיות לומדים/ות כל החיים, סופרים בריאת לפעמים? כי קם יום אחד איזה אדמיניסטרטור חסר הבנה, מנותק מהמציאות ונותן הוראות. עד שיום אחד משהיא מהמשפחה שלו תשלם בחיים שלה.
אבל…כנראה אלא האנשים שמנהלים אותנו…לכן המערכת צולעת…

אנונימי/ת
23.07.2021, 12:50

הפוך גוטה..הפוך
זכותה של אישה לבחור, ל ב ח ו ר !!!!!
לבחור מי ילווה אותה בתהליך טבעי ואיפה!!
מי שטיפה מתמצא במה שקורה במערכת יגלה מהר מאד שאת רוב הנזקים עושה המערכת עצמה.. לא סתם יולדות מחפשות לא ללדת בביהח..ולא רק נזקים פיזיים אלא נזקים נפשיים( אוי , מילה גסה.. זה דבר חסר חשיבות.. לא?)
ובאשר לטיפול כשישנה בעיה( אגב, מתעוררות הרבה פחות בעיות, הפלא ופלא, כשלא יולדים בהיהח..) לזה יש ביהח, כמו שאתה בוחר לנהוג ברכבך על הכביש ועלול להיות מעורב בתאונה(אגב, יש סיכוי יותר גבוה להפגע תאונה מאשר בלידה, תקרא קצת מחקרים..) אז תפנה לביהח, ואז שלא נדע, המערכת נדפקת(כמו שכתב פה אינטיליגנט אחר..) וצריכה לטפל.. אוי וואי- לא לצורך זה קיים ביהח????

אנונימי/ת
23.07.2021, 13:11

אכן זכותה של האישה לבחור. כל מי שיש לו הבנה בסיסית ברפואה ידע שזה ברור מאליו שיהיו יותר סיבוכים בלידות בתי חולים, משום שמראש הריונות ולידות מסובכות יגיעו לשם. זה נקרא selection bias.
כמובן שהמערכת צריכה לטפל, אבל עד עכשיו החישובים והתמחור הביאו בחשבון שגם הלידות הפשוטות וגם המורכבות יגיעו לבית חולים. ברגע שרק הסיבוכים יגיעו , יווצר גירעון.
אלה היו 30 שניות על אפידמיולוגיה וכלכלת בריאות. על החתום - המגיב הראשוו

אנונימי/ת
23.07.2021, 13:35

ישנן כאן תגובות מכוערות המצביעות על בורות ועל מה שלפעמים מתמודדות עימו יולדות בבית החולים. כינויי הגנאי לנשים שבוחרות להימנע ממדיקליזציה של תהליך פיזיולוגי הנפוצה בחדרי לידה, מראים כמה פטרונות יכולה להיות המערכת ושהחלטת בג"ץ פגעה בול בפוני. או בכיס. אולי באגו.
הנושא כבר נחקר וה state of art הוא שלידת בית אצל נשים שיולדות בבית באופן מתוכנן ושאינן בקב' סיכון בליווי מיילדת בית מוסמכת לכך ולפי פרוטוקול, התחלואה והתמותה אינן שונות מאצל אותן נשים היולדות בבית החולים. ויש הבדל בחוויה לטובת לידת הבית.
אפשר להניח שלידה במרכז לידה מוסדר, לא תביא לתוצאות הפוכות.

אדרבה. ינסו בתי החולים, לבדוק את עצמם ולהקטין התערבויות מיותרות,לאפשרבחדרי הלידה לידה ללא הפרעות מיותרות, וליצור רצף טיפולי עם מילדות הבית שמעבירות יולדת לחדר לידה בעת הצורך.
הכסף שבי'ל משלם לבית החולים על כל לידה, צריך להיות מועבר בחלקו לפחות לזכות המילדת שיילדה בקהילה בצורה מוסדרת.
תחייב המדינה את חברות הביטוח למכור פוליסות ביטוח רשלנות רפואית במחיר שפוי למיילדות, כמו לכל מקצוען רפואי העובד במסגרת חוקית מחוץ לבית החולים.

23.07.2021, 14:03

נראה לי שמפספסים את העיקר המשמעות של הפסיקה האומללה הזו.
בג"ץ פשוט קבע שזכותה של כל אשה לבחור להיות טפשה או אובדנית ולסכן את עצמה בלידה מחוץ לבית החולים.
ממש כמו זכותו של כל אחד להיות טפש ולבחור שלא להתחסן.
ממש כמו זכותו של כך אחד לעשות עוד הרבה בחירות מטופשות בחייו, ולמדינה אסור להתערב.
להיות טפש - זה חוקי לגמרי.
זו עמדת הבג"ץ ומהבחינה הזו - היא לגמרי הגיונית.
מה שמשונה בעיני הוא שבכל הדיון הזה על זכותה של אשה להיות טפשה, שוכחים את טובת היילוד המסכן, שעלול להמצא בסכנה, ולו אין זכות בחירה. אבל זה כבר דיון אחר. אולי כדאי ליזום פניה לבג"ץ שיגן על היילודים שאמהותיהם הטפשות מסכנות אותם.
רק שליילודים אין מערכת של יחסי ציבור ובעלי אינטרסים כלכליים שיעשו זאת בשמם כמו שיש למוסדות של "לידה טבעית".

אנונימי/ת
23.07.2021, 14:25

צודק
היחידי שמתייחס ליילוד
היחידי שמתייחס לאשה כאל בעלת זכויות להחליט על בריאותה לטוב ולרע

25.07.2021, 19:10

צודק.
עוד פסיקה פרוגרסיבית מטופשת שתעלה בחיי ילודים ואולי גם אימותיהם.
עצוב.

10.10.2022, 12:34

צודק לחלוטין , הרי יש אנשים "מתקדמים " שדוגלים בזכותם לבחור חופשית .
לא להתחסן זכותם אבל אסור לאשפז אותם? מי שבוחר בלידה ביתית זכותו ? יש חייבו לעשות ביטוח מתאים שיכסה את העלות בטיפול בילוד באם יפגע לכל חייו , כדי שהמיליונים לא ישולמו על ידי הציבור , זכותו של כל טיפש לעשות הכל כל עוד טיפשותו תכוסה לא על ידי המדינה = על ידי הציבור .

אנונימי/ת
23.07.2021, 20:10

אם לאישה יש בחירה בצורת הלידה וניהול ההריון ויש לה שליטה על גופה למה אין לה שליטה על ההחלטה לבצע הפלה

אנונימי/ת
23.07.2021, 20:55

אכן זכותה של היולדת אבל מהצד השני קשה לשבת בשתיקה מהצד כשאתה יודע מה יכול לקרות. כל פעם שקראו לי לחדר לידה והנשמתי תינוק שלא היו לו גורמי סיכון חשבתי על התינוקות שמתו לסבתא שלי בלידה אי שם בתחילת המאה (4). האסון עוד יבוא לצערי, מזל שאני כבר לא עושה תורנויות בפגיה!

אנונימי/ת
24.07.2021, 12:13

מר יששכר הרמן, הילוד העתידי עדיין לא נישב ישות בעלת זכויות משפטיות.
באותה מידה שאין לך אפשרות לאסור עצ אישה בהריון לעשן או לצרוך אלכוהול.

אנונימי/ת
24.07.2021, 18:00

נותנים לשופטים שלא מבינים כלום ברפואה ובמיילדות בפרט לקבוע מה מותר ומה לא!!
הפקרות מוחלטת.
לידה יכולה להיות קטסטרופלית לאם ולילוד.
אני לא מבין על סמך מה הקביעה הרשלנית והחסרת אחריות הזאת??

אנונימי/ת
24.07.2021, 20:55

אני חוזרת ונפעמת מרמת היוהרה שיש ברופאים/ות שחושבים/ות שכל הידע על תהליך הלידה נמצא אצלם. מודל מרכזי הלידה הטבעיים בליווי מילדותי הולם קיים בארצות מפותחות. על מדיקליזציה של לידה, "מפל התערבויות" ו"אלימות מיילדותית" כבר נכתב, פורסם ונידון בפורומים בינלאומיים מכובדים. אבל קיום תהליך של הסתכלות מפוקחת ושונה הוא קשה ודורש אומץ.
לצער כל המתחסדים שהגיבו בציניות של הפן הכספי, נושא זכויות האדם של היולדות נקבע ע"י בית משפט ולא ע"י הרופאים.
וכן, אני חושבת שכל יולדת שמתחילה את התהליך במרכז לידה ומתעוררת בעיה, זכאית לקבל את מלוא הטיפול הנדרש בבית חולים, ללא נזיפות או הענשה מסוג זה או אחר.
אל תדאגו, הנשים של דור הY ישנו את המצב הקיים.

אנונימי/ת
24.07.2021, 23:54

במחקר אמריקאי ענק שפורסם ב2014 וסיכם 14 מליון לידות,נמצא שתמותת תינוקות בלידות בית הינו בשיעור של פי ארבע מאשר בחדרי לידה בבתי חולים. בסורוקה מחקר נוסף הראה על תמותה פי 3 בלידות בית. החוקרים הצביעו על חסר בציוד מתקדם ובכח אדם כסיבות לתמותה הגבוהה בלידות בית.מי הגורם שמייצג את התינוקות ?בית המשפט העליון?

אנונימי/ת
25.07.2021, 09:33

אני רופאה ואהבתי את התגובה של הפוך גוטה הפוך
צודק!..
לגבי התגובה של מר יששכר הרמן- כרופא ותיק אתה לומד מה זה צניעות וענוה.
וכמובן שבתנאי שמרכזי הלידה הטבעית יידעו היולדות על מגבלותיהם...

יופי!

אנונימי/ת
14.08.2021, 12:58

1. לידה היא תהליך פיזיולוגי. נכון. גם סרטן וגם מחלות מדבקות. אז בואו נמנע מ"מדיקליזציה " של כולם
2. כפי שכבר כתב פה מישהו מעורב פה עוד אדם שלא נותנים לו כלל זכות החלטה - הילוד. שעלול למות - נו מילא, אבל הוא עלול להשאר בחיים נכה ואומלל ולחסל משאבים של מערכת הבריאות שהיו אמורים לשמש לטיפול באנשים שכבר חיים הרבה יותר זמן על פני האדמה וגם חשובים יותר, ילדים בני 16 שקרה להם משהו אנשים בני 30 שחלו בסרטן בקיצור טפשות שניתן להמנע ממנהה
3. הבורה שאמרה שיש יותר סיכוי להפגע מתאונה מאשר מלידה. אם תשווי את מספר הנסיעות למספר הלידות ותבצעי תקנון - זה פשוט לא נכון וזה שאומרים דברים בבטחון עצמי וקטגורית לא הופך אותם לנכונים ! כמעט בכל לידה משהו הולך לא בסדר , לרוב זה משהו מינורי שעם קצת טיפול נעלם אבל לא מעט מהמקרים זה משהו נורא שנגמר בנכות קשה לילוד - תראי כמה לידות ואקום מלקחיים וקיסריות יש בארץ ! לא כולן מתגוננות חלקן הגדול הן מקרים שהיולדת במקרה הטוב היתה מתה עם העובר ובמקרה הרע שני נכים קשים היו יוצאים לולא המערכת הרפואית !

לסיכום תקראו אתם את הסטטיסטיקה ללא פרוגרסיביות שחצנית חסרת כל ביסוס

24.09.2021, 10:40

מעניין את מי יתבעו עכשיו בגין סיבוכים ליילוד ואו לאם
מה יעשו עורכי הדין וכל האנשים הטובים
ניכה לתומאות של הלידות ונחכים